Intangible Standard
HD Video, 4:12Min., Loop, Stereo Sound, 2015

Intangible Standard kreist um ästhetische Fragestellungen im Kontext von Bildern aus der Werbeindustrie und thematisiert ihre Herkunft sowie den weiteren Verbleib dieser Bilder in Zeiten der Digitalisierung, dem Internet. Durch mannigfaches Kopieren, Einsetzen und Teilen entstehen nicht nur im virtuellen Raum neue Verknüpfungen. Die utopische, perfekt optimierte Oberfläche eines Werbebildes hinterlässt Spuren in unserer Vorstellung und beeinflusst schließlich auch unsere Lebenswirklichkeit. Videomaterial, aufgenommen in einem Bluescreen, wird mit Found Footage Video-, 3D- und Fotomaterial verwoben. Die verschiedenen Material-Typen wurden meist vor weiß freigestellt und so aus ihren eigentlichen Kontexten herausgelöst. Ein körperloser Mund rezitiert einen Text aus William Carlos Williams „Spring and all“ von 1923, das als Manifest der Imagination verstanden werden kann.

 

Intangible Standard
HD Video, 4:12Min., Loop, Stereo Sound, 2015

Intangible Standard questions the origin of images akin to those we are familiar with from within the advertising industry. The manifold of copy/ pasting, sharing and deleting emphasizes, on the one hand the object-like presence of these images and on the other hand, their decontextualisation. Original connotations are extended or even lost completely. Not only does this induce new connections within virtuality: The perfect surface of an advertisement leaves a mark on our perceptions and eventually infuences our reality.
Video footage shot on a blue-screen is interweaved with found video footage, 3D clips and stills into dense imagery. Most of the material is extracted and presented on a white background. This enables original contexts to be eliminated and origins hard to establish. In addition to this reoccurring clips of a body-less mouth recites an extract from William Carlos Williams‘ „Spring and all“ (1923).

(Full video Password upon request: juliaweissenberg(at)gmx.de)

 

Installation view, Oxygen, Dortmund, 2016